kolo

Co jemy ? W, B, T

Dzisiejszy wpis poświęcony jest białkom, węglowodanom i tłuszczom . 

Skąd czerpać składniki odżywcze a czego unikać ?

Odpowiedź jest prosta :

 

Źródła węglowodanów
-ryż (głównie brązowy), 
-kasze (ograniczamy mannę), 
-płatki owsiane (również zmielone – zamiast mąki) 
-rośliny strączkowe (soczewica, fasola, ciecierzyca, soi unikamy), szczególnie polecane wegetariankom 
-makaron pełnoziarnisty 
-ziemniaki słodkie i zwykłe 
-warzywa surowe lub gotowane (mrożone) w dużej ilości, zielone bez żadnych ograniczeń, ladies unikają warzyw z puszek (konserwowane cukrem), odchudzające się rezygnują z kukurydzy, a czasem ziemniaków (znów- kwestia indywidualna) 
-owoce świeże (odchudzające się z umiarem i najlepiej te z małą zawartością fruktozy,

tabela poziomu fruktozy : 
http://www.sfd.pl/-t529313.html;
 

-chleb prawdziwy razowy, możliwie na zakwasie,

Źródła białka
-mięsa chude: drób (kurczaki, indyki, przepiórki itp.), wołowina, dziczyzna, wieprzowina, wątróbki (z umiarem), podroby (żołądki, serca z umiarem). 
-mięsa tłuste z umiarem 
-Ryby tłuste (faworyzowane morskie, bogate w omega 3) i chude, owoce morza, puszkowane z umiarem, pangi NIE jemy, unikamy skorupiaków hodowanych w Azji (np. krewetek tygrysich) 
-jajka (całe, nie wyrzucamy żółtek bogatych w białko, witaminy i minerały) 
-sery i twarogi (jeśli się odchudzamy maksymalnie raz dziennie, np. wieczorem) 
- odżywka białkowa

-jogurty naturalne bez cukru

-maślanki i kefiry naturalne

Źródła tłuszczy
-orzechy i nasiona (faworyzowane włoskie, brazylijskie, migdały) 
-siemię lniane (mielone) 
-oliwa z oliwek, olej rzepakowy, oleje z orzechów, olej lniany, olej kokosowy (polecany zwłaszcza typ mających problemy z tarczycą lub niedowagą) 
-ryby, jajka
-awokado 
-prawdziwe masło, tłuszcz zwierzęcy traktują jako dodatkowe źródło tłuszczy jeśli dostarczane są tłuszcze wymienione powyżej

 

Pij wodę mineralną i herbaty naturalne (czarna, zielona, biała, czerwona) oraz ziołowe wg uznania (ale nie pij herbatek odchudzających’). Minimum 1,5l. dziennie, a podczas upałów i treningów więcej.

Unikamy :
-białego dmuchanego pieczywa,

-makaronów i przetworów z białej mąki, np. naleśników i pierogów (na te pozwalają sobie sporadycznie )
-zupek chińskich, zupek w proszku, makaronów zalewanych wrzątkiem, kupnych sosów pomidorowych, -fast foodów. 
-płatków śniadaniowych fitness (dużo cukru), płatków kukurydzianych

-słodkich i słonych przekąsek!!!

-słodzików, cukrów, napojów słodzonych, lodów, ciastek, drożdżówek.